Case: Eco Log
I slutet av 2022 såg det illa ut för Söderhamnsföretaget Eco Log. Företaget drabbades hårt av störningarna i de internationella leveranserna under pandemin och led fortfarande av följdverkningarna av dessa. Och för ett företag där hundratals delar från olika underleverantörer ska fogas ihop till en högteknologisk skogsmaskin räcker det med att en av de delarna inte är tillgänglig för att det ska bli stopp i produktionen.
När Lazarus tog över majoritetsägandet i företaget påbörjades ett skyndsamt rekonstruktionsarbete, och med nya befattningshavare på flera ledande positioner. En av dem i Lazarus team som jobbat med att analysera Eco Log var Daniel Bonna, som i samband med ägarskiftet tog över vd-rollen i företaget:
– Den första tiden gällde det verkligen att kavla upp ärmarna. Vi hade utifrån identifierat bolagets styrkor och utifrån det satsade vi hårt på delar av produktfloran samtidigt som vi smalnade av andra delar. Samtidigt arbetade vi handfast med rörelsekapitalet och fokuserade på att få i gång kassaflödet och resultatet, säger Daniel Bonna, och fortsätter:
– Det blev långa dagar i fabriken och långa dagar på vägarna för att träffa våra kunder runtom i världen. Vi fick mycket klok feedback från dem och lyckades ingjuta trygghet och förtroende för vår förmåga att fortsätta att leverera.
Redan under 2023 lyckades det nya management-teamet, medarbetarna och Lazarus få ordning på verksamheten och producerade klart fler maskiner än året innan. Liksom i andra företag som Lazarus tagit över, har ett tydligt fokus på den lönsamma kärnverksamheten gett resultat.
– I år omsätter vi 20 procent mindre för att möta en mjukare marknad, men kommer ändå att landa i ett positivt rörelseresultat, säger Daniel Bonna.
Korta och snabba beslutsvägar, tajt kontakt mellan ägare och management och en samstämmighet mellan ägarnas och ledningsgruppens förväntningar, är enligt Daniel Bonna några av nycklarna till det framgångsrika turnaround-arbetet.
– En annan viktig framgångsfaktor är Lazarus långa horisont. Nu formulerar vi tydliga mål för att långsiktigt hitta en nisch där vi kan bli riktigt lönsamma. Vi gör investeringar i dag som kommer att ge positiva resultat först om fem år, säger Daniel Bonna.
– Det finns många likheter med stora svenska verkstadsbolag, trots vår förhållandevis lilla kostym är det ett komplext maskineri med utveckling produktion och marknad. Vi finns på ett 15-tal marknader runt om i hela världen. Norden, Tyskland, Frankrike och Spanien är våra stora marknader och nu satsar vi på vidare uppbyggnad av den viktiga nordamerikanska marknaden.
– Att vara med på en sådan här resa är bitvis utmanande, men också stimulerande för de medarbetare som är med. Det känns också riktigt bra att vara en ansvarstagande aktör på de orterna vi befinner oss och att ha bidragit till att rädda hundratals jobb lokalt ute, säger Daniel Bonna.
Daniel Bonna