Case: Eurosteel
2021 beslutade sig dåvarande ägaren, Stena Metall, för att sälja Eurosteel, som är specialiserat inom bearbetning av grovplåt. En av de intresserade köparna var Lazarus.
– Redan vid första mötet fick vi en bra känsla för Lazarus. De var jordnära, enkla att prata med och förstod vår bransch. Vi kände direkt att vi kunde funka ihop, säger Jan Fjeldså, som då liksom nu är Eurosteels vd.
Vid halvårsskiftet 2021 tog Lazarus över majoritetsägandet. Förutom att säkerställa likviditeten i företaget intensifierades omedelbart det turnaround-arbete som inletts redan tidigare. Med en tydlig inriktning mot den lönsamma kärnaffären fokuserade företaget på de 50 viktigaste av de tidigare 400 kunderna.
– Vi valde bort de mindre kunderna och koncentrerade oss på större kunder inom de specifika branscherna tunga fordon, maskinbyggare och energi med fokus på tunga konstruktioner, säger Jan Fjeldså,
– Det blev en nytändning för hela företaget när Lazarus tog över. Vi hade täta avstämningsmöten där vi diskuterade alla förändringar och satsningar och kände verkligen att Lazarus team lyssnade på oss och bistod med goda råd.
I samband med förvärvet satte Lazarus in flera nya styrelseledamöter. Ordföranden Per-Erik Lindquist har en lång bakgrund inom svensk industri och är en viktig samtalspartner för vd Jan Fjeldså. Lazarus stora och breda kontaktnät fungerar som dörröppnare och har hjälpt Eurosteel att nå nya kunder.
Ett stort steg på Eurosteels väg mot lönsamhet och fortsatt utveckling är förvärvet av Oskarshamns varv 2023. På det före detta varvet jobbar nu ett 15-tal medarbetare, framför allt med svetsning och målning av produkter baserat på plåt från huvudanläggningen i Nybro. Jan Fjeldså nämner särskilt produktionen av containrar i tjock grovplåt som används vid nedmonteringen av de nedstängda kärnreaktorerna Ringhals 1 och 2.
Efter drygt tre år med Lazarus som ägare gör Eurosteel en stabil vinst och nu diskuterar företagets ledning och Lazarus team ytterligare möjliga förvärv som kan bidra till ökad tillväxt och lönsamhet.
– Det som verkligen är Lazarus styrka är att man inte jobbar med en snabb patentlösning, utan att man är långsiktigt och anpassar strategin efter varje företags unika behov, säger Jan Fjeldså.
Jan Fjeldså